tirsdag den 5. december 2017

KRAP

KRAP ”Kognitiv, Ressourcefokuseret, Anerkendende pædagogik. (Bog af Lene Metner og Peter Storgård) 

KRAP er en pædagogisk metode, hvor der er fokus på den anerkendende tilgang til andre mennesker.  
En essentiel del af KRAP´s menneskesyn er, at mennesket altid gør sit bedste. Men hvis dette bud på det bedste ikke er tilstrækkelig til at håndtere sine udfordringer eller sin tilværelse, er det vigtigt at lægge fokus på at udvikle og kvalificere dette bud 
Pædagogen skal derfor afdække og udvikle de ressourcer og kundskaber som det enkelte menneske kan drage fordel af, når det drejer sig om at øge livskvalitet og trivsel.   
I KRAP arbejder man med forskellige skemaer, der kan hjælpe med at udvikle mennesker, inden for forskellige områder der ønskes arbejdet med.  
Vi har valgt at arbejde med Ressourceblomsten 
For at mennesket kan vokse og udvikle sig, skal der være fokus på ressourcer og kompetencer, lige som en blomst skal have vand og sollys for at udvikle sig. 
Det kan være svært at få en positiv følelse frem i relationen, hvis men ikke kan se nogen positive ressourcer hos en person. Vores case viser, at fokus på Ib er, at han piller næse og er ulækker. For at få en god relation til Ib, er det derfor vigtig at fremhæve de positive ressourcer ved Ib. Lærerne og pædagogerne er rollemodeller og de skal være de første til at vise vejen til en positiv tilgang til Ib. 
Ib: 
  1. 1. Kan sige fra  
  1. 2. Er vedholdende 
  1. 3. Arbejder godt i matematik 
  1. 4. Er god til at hjælpe de små på legepladsen 
  1. 5. Er god til at huske og genfortælle 
 



Ingen kommentarer:

Send en kommentar