mandag den 4. december 2017

Kolbs læringscirkel

https://www.abc247.dk/kolbs-laeringscirkel

Læringscirkelen er udarbejdet af den amerikanske forsker David A. Kolb for at anskueliggøre en læringsmetode.

1. ERFARING
Vi ser en dreng der på bagrund af næsepilleri bliver ekskluderet af klassekammerater og lærere.

2. EFTERTÆNKSOMHED
Observationer fortæller os, at det b.la. giver Ib ro at pille næse. Lærerne korrigerer ikke klassekammeraternes adfærd overfor Ib. Lærerne viser tydlige gestus på afsky ved tydeligt at spritte hænder af efter samvær med Ib. Ib udtrykker, at han føler sig ensom.
Ud fra den narrative analysemodel vil vi ændre historien om Ib som ulækker.

3. BEGREBSDANNELSE
Vi undrer os over den pædagogiske indsigt, det faglige niveau og prioriteringen. Ib bliver ikke anerkendt. Lærer og pædagoger handler ikke etisk korrekt, men udsætter Ib for omsorgssvigt 
Ib er ekskluderet fra fællesskabet, hvilket forringer hans livskvalitet.

4. EKSPERIMENT
For at højne fagligheden vil vi anvende tilgangen KRAP.
Vi vil lære Ib at benytte Tangels, samt lave en social historie, som er handleanvisende. 





Ingen kommentarer:

Send en kommentar